I lägenheten finns tv-box med fjärrkontroll från Telia samt en router. Lansa Fastigheter bjuder för tillfället på kostnaden och du debiteras därför inte för tjänsten.
Du aktiverar dina tjänster enklast genom att gå in på www.Telia.se/aktivera.För övriga frågor kring dina tjänster kontaktar du Telia kollektiva tjänster på 020–20 20 70. Vid eventuella problem med utrustningen eller tjänsten skall felanmälan göras direkt till Telia.
Låset på din ytterdörr
Vi har huvudnyckel till din bostad, vilket innebär att du som hyresgäst inte behöver ställa låset i serviceläge för att vi ska kunna få tillträde vid behov.
Observera att vi endast går in i din lägenhet efter att vi har fått ditt godkännande.
Parkering
Parkeringsplatser finns intill fastigheten och dessa hyrs ut av AimoPark, tel: 0771-96 90 06.
Förråd
Förråd finns i lägenheten. Vissa 1 rum och kök har förråd intill cykelrummet.
Insynsskydd balkong
För att hela kvarteret ska hålla ett fint och enhetligt uttryck är det viktigt att eventuella insynsskydd till balkongen följer samma kulör och att de sätts upp på ett likvärdigt sätt.
Balkongavskärmningar/insynsskydd ska utföras med markistyg som träs i zick-zack mellan pinnräcket. Tyget ska vara anpassat till räckets höjd och längd och med fållade sidor. Upphängningen/fastsättningen ska utföras med öljettringar i markistyget och fästas med plastband (buntband) i räcket. Markistyget ska hållas spänt och se prydligt ut från båda sidor.
Markistyget kan väljas mellan två olika kulörer: beige och grå och endast enfärgat tyg får användas. Det är varje enskild lägenhet som bekostar och beställer eventuellt insynsskydd.
Tvättstuga
Varje lägenhet är utrustad med en tvättmaskin och en torktumlare (kombimaskin i de mindre lägenheterna).
Det finns även en gemensam tvättstuga på gården.
Sophantering
Två stycken miljörum finns belägna på innergården. Här sker källsortering av restavfall, matavfall, pappersförpackningar, tidningspapper och glas. Det ärviktigt att vi alla hjälps åt att källsortera, både för trivseln och för miljön. Använd kod för att komma in.
Skötsel av lägenheten
Här kan du läsa mer om hur du tar hand om din lägenhet.
Väggfärg: S-0502-Y, glans 7
Serviceanmälan
Om du stöter på problem i din lägenhet gör du en serviceanmälan via Mina sidor. Där kan du även ladda upp bilder och du kan följa ditt ärende. Observera att det endast är den hyresgäst som står på hyresavtalet som kan logga in och göra en serviceanmälan. Om du saknar svenskt personnummer eller BankID, vänligen meddela oss så vi kan hjälpa dig vidare.
Vi vill också påminna om att du som hyresgäst är ansvarig för att underhålla och byta förbrukningsvaror, som till exempel lampor och batterier till brandvarnare.
Om du har stopp i vasken eller handfatet, kan du hitta instruktioner om hur du rensar vattenlåset genom att titta på filmen här:
Instruktionsfilmer – Lansa fastigheter
Mina sidor
På Mina sidor kan du se dina hyresavier, ditt hyreskontrakt och du kan göra en uppsägning.
Det här är IMD – individuell mätning och debitering
IMD innebär att varje enskild lägenhets förbrukning av energi mäts och att du som boende debiteras för din faktiska förbrukning. Kostnaden för förbrukningen kommer på din hyresavi och faktureras i efterhand med tre månaders fördröjning. Det betyder att på avin för december betalar du för augusti månads förbrukning.
IMD vatten
I din fastighet mäter vi förbrukningen av varmt vatten per lägenhet vilket gör att du själv har möjlighet att påverka månadskostnaden beroende på hur mycket vatten du förbrukar, och du slipper betala för en schablonavgift inbakad i hyran. Vattnet debiteras per kubik och normalvärdet, det vill säga den mängd varmvatten som en genomsnittlig lägenhet antas förbruka per år, baseras på antalet rum i lägenheten. För en etta antas förbrukningen motsvara 20 m3/år, en tvåa har 30 m3/år, en trea har 40 m3/år och så vidare. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året.