Fastigheten är ansluten till ett öppet stadsnät. Det betyder att du kan välja mellan ett antal leverantörer av tv, bredband och telefoni.
För att göra dina val kontaktar du Umeå Energi (https://www.umeaenergi.se/) på telefonnummer 090-16 00 20 alternativt kundservice@umeaenergi.se. Initialt betalas en engångskostnad till Umeå Energi för anslutningen, därefter väljer du nätets kapacitet och matchar det med den internetleverantören du väljer. Nätkapaciteten kan inte vara lägre än den hastighet du väljer från internetleverantören.
Låset på din ytterdörr
Vi har huvudnyckel till din bostad, vilket innebär att du som hyresgäst inte behöver ställa låset i serviceläge för att vi ska kunna få tillträde vid behov.
Observera att vi endast går in i din lägenhet efter att vi har fått ditt godkännande.
Smarta brandvarnare
I din lägenhet sitter det en uppkopplad brandvarnare. Vid rök eller snabb värmestegring tjuter brandvarnaren högt. Finns det rök kvar efter 30 sekunder skickas en pushnotis till de som laddat ned appen Tryva och gått med i fastigheten som larmmottagare. Du får då information om brandvarnarens placering och varför den har aktiverats. Här kan du läsa mer.
Parkering
Intill fastigheten finns det numrerade utomhusplatser med carport eller motorvärmare. Flera av platserna är utrustade med laddstolpar för elbilar – ett steg i vårt arbete för att främja hållbara transportalternativ.
För att hyra en plats eller ställa dig i kö, vänligen kontakta Lansa via e-post: kundservice@lansa.se.
Voltiva administrerar våra laddstolpar för elbilsladdning. Så här gör du.
Förråd
Till lägenheten hör ett gallerförråd som ligger på vindsvåningen i din fastighet.
De är uppmarkerade med lägenhetsnummer (dock utan den första siffran).
Hyresgästen använder eget hänglås.
Insynsskydd balkong
För att hela kvarteret ska hålla ett fint och enhetligt uttryck är det viktigt att eventuella insynsskydd till balkongen följer samma kulör och att de sätts upp på ett likvärdigt sätt.
Balkongavskärmningar/insynsskydd ska utföras med markistyg som träs i zick-zack mellan pinnräcket. Tyget ska vara anpassat till räckets höjd och längd och med fållade sidor. Upphängningen/fastsättningen ska utföras med öljettringar i markistyget och fästas med plastband (buntband) i räcket. Markistyget ska hållas spänt och se prydligt ut från båda sidor.
Markistyget kan väljas mellan två olika kulörer: beige och grå och endast enfärgat tyg får användas. Det är varje enskild lägenhet som bekostar och beställer eventuellt insynsskydd.
Tvättstuga
Det finns en gemensam tvättstuga i varje hus.
Tvättstugorna är utrustade med tre tvättmaskiner, tre torktumlare samt ett torkskåp.
Tvättid bokas via bokningstavlan som finns vid entrén. Använd din tagg både för att boka tvättid och för att få tillgång till tvättstugan.
Sophantering
Miljörummet är beläget på innergården. Här sker källsortering av restavfall, matavfall, pappersförpackningar, tidningspapper och glas.
Det är viktigt att vi alla hjälps åt att källsortera, både för trivseln och för miljön. Använd nyckel för att komma in.
Skötsel av lägenheten
Här kan du läsa mer om hur du tar hand om din lägenhet.
Serviceanmälan
Om du stöter på problem i din lägenhet gör du en serviceanmälan via Mina sidor. Där kan du även ladda upp bilder och du kan följa ditt ärende. Observera att det endast är den hyresgäst som står på hyresavtalet som kan logga in och göra en serviceanmälan. Om du saknar svenskt personnummer eller BankID, vänligen meddela oss så vi kan hjälpa dig vidare.
Vi vill också påminna om att du som hyresgäst är ansvarig för att underhålla och byta förbrukningsvaror, som till exempel lampor och batterier till brandvarnare.
Om du har stopp i vasken eller handfatet, kan du hitta instruktioner om hur du rensar vattenlåset genom att titta på filmen här:
Instruktionsfilmer – Lansa fastigheter
Mina sidor
På Mina sidor kan du se dina hyresavier, ditt hyreskontrakt och du kan göra en uppsägning.