Bredband och TV
För oss på Lansa är det viktigt med valfrihet. Därför är ditt hus anslutet till ett öppet stadsnät. Det betyder att du själv kan välja mellan ett antal leverantörer av tv, bredband och telefoni, och bara betala för det du själv använder.
Önskar du beställa något kontaktar du iTux på itux.se eller telefon 0771-40 70 77 ca två veckor innan inflyttning. Här kan du läsa mer om hur det funkar.
Parkering
I anslutning till fastigheten finns ett parkeringsgarage som samnyttjas med besökare till butiker och restauranger i kvarteret. Det gör det enkelt för både dig och dina gäster att parkera nära bostaden. Betalning sker enligt timtaxa.
Är du i behov av en parkeringsplats varje dag finns det närliggande parkeringshus via Lunds kommuns Parkerings AB.
Lunds kommuns Parkerings AB https://lkpab.se/ hyr ut platser i närliggande garage (Mobilitetshuset Aurora).
Hyresgäster kan köpa parkeringstillstånd via deras hemsida/app och vid behov även reservera 11 månader framöver utan att bli debiterad en klumpsumma. Utöver Aurora kommer LKP även att få en ny anläggning i närheten, Niels Bohr, som just nu håller på att byggas. Den kommer att ge ytterligare parkeringsmöjligheter i området framöver.
Cykelparkering
Totalt finns 446 stycken parkeringsplatser för cyklar. Dessa är belägna i garaget samt på innergården.
Elbilspool och elcykelpool
Som boende har du tillgång till en elbilspool samt en elcykelpool (med en ellådcykel och två elcyklar). Medlemsskapet ingår i hyran.
Läs mer och registrera dig på bonaterra.ourgreencar.se
Erbjudande: Registrera dig på bonaterra.ourgreencar.se senast den 31 december 2026 så får du 200 kr att hyra fordon för.
Förråd
Förråd finns antingen i lägenheten eller separat i fastigheten. På planritningen framgår detta genom markeringen ”FRD” – om FRD är markerat inne i lägenheten betyder det att förrådet är placerat där.
Tvättstuga
Alla lägenheter har tvättmaskin och torktumlare, alternativt kombimaskin, i bostaden. Det finns ingen gemensam tvättstuga i fastigheten.
Sophantering
Det finns sopsugar på innergården där du kan slänga ditt avfall. Här sker källsortering av restavfall, matavfall, pappersförpackningar, tidningspapper och glas.
Det är viktigt att vi alla hjälps åt att källsortera, både för trivseln och för miljön.
Ytterligare sophantering finns utanför fastigheten på Dialoggränden 10.
Skötsel av lägenheten
Här har vi samlat skötselinstruktioner för din lägenhet i Bona Terra.
Här kan du läsa mer om hur du tar hand om din lägenhet.
Väggfärg: NCS S 0500-N. Matt, glans 7
Takfärg: NCS S 0500-N. Helmatt, glans 3
Badrum & WC: NCS S 0500-N. Halvmatt, glans 20
Persienner
Alla lägenheter är utrustade med persienner i samtliga fönster samt i eventuell balkongdörr. Om lägenheten har takfönster är även dessa försedda med solskydd.
Väggar och montering av TV
Bostadens innerväggar består av hårdgips. Denna konstruktion gör det möjligt att montera exempelvis en vägghängd TV, hyllor eller tavlor, under förutsättning att rätt typ av plugg och fästanordning används. När du flyttar ut ansvarar du som hyresgäst för att spackla och måla igen de hål som uppkommit under din boendetid.
Takhöjd
Bostäderna har en standardtakhöjd på 2,50 meter. I vissa lägenheter på översta våningen varierar takhöjden på grund av snedtak och byggnadens utformning.
Låset på din ytterdörr
Vi har huvudnyckel till din bostad, vilket innebär att du som hyresgäst inte behöver ställa låset i serviceläge
för att vi ska kunna få tillträde vid behov. Observera att vi endast går in i din lägenhet efter att vi har fått ditt godkännande.
Serviceanmälan
Om du stöter på problem i din lägenhet gör du en serviceanmälan via Mina sidor. Där kan du även ladda upp bilder och du kan följa ditt ärende. Observera att det endast är den hyresgäst som står på hyresavtalet som kan logga in och göra en serviceanmälan. Om du saknar svenskt personnummer eller BankID, vänligen meddela oss så vi kan hjälpa dig vidare.
Vi vill också påminna om att du som hyresgäst är ansvarig för att underhålla och byta förbrukningsvaror, som till exempel lampor och batterier till brandvarnare.
Om du har stopp i vasken eller handfatet, kan du hitta instruktioner om hur du rensar vattenlåset genom att titta på filmen här:
Instruktionsfilmer – Lansa fastigheter
Mina sidor
På Mina sidor kan du se dina hyresavier, ditt hyreskontrakt och du kan göra en uppsägning.
Det här är IMD – individuell mätning och debitering
IMD innebär att varje enskild lägenhets förbrukning av energi mäts och att du som boende debiteras för din faktiska förbrukning. Kostnaden för förbrukningen kommer på din hyresavi och faktureras i efterhand med tre månaders fördröjning. Det betyder att på avin för december betalar du för augusti månads förbrukning.
IMD el
Som hyresgäst behöver du inte teckna något eget el-abonnemang utan det finns en elmätare i varje lägenhet som läser av din förbrukning. Fördelen med detta är att vi förhandlar fram ett avtal för alla hyresgäster i stället för att alla ska ha varsitt. Det gör att du som hyresgäst får ett bättre avtal (ofta lägre pris och jämnare justeringar), du slipper olika extrakostnader och betalar endast kWh-priset. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året.
IMD vatten
I din fastighet mäter vi förbrukningen av varmt vatten per lägenhet vilket gör att du själv har möjlighet att påverka månadskostnaden beroende på hur mycket vatten du förbrukar, och du slipper betala för en schablonavgift inbakad i hyran. Vattnet debiteras per kubik och normalvärdet, det vill säga den mängd varmvatten som en genomsnittlig lägenhet antas förbruka per år, baseras på antalet rum i lägenheten. För en etta antas förbrukningen motsvara 20 m3/år, en tvåa har 30 m3/år, en trea har 40 m3/år och så vidare. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året.