Bredband och tv
Telia är leverantör, TV Lagom och Bredband 100/100 ingår tillsvidare i hyran.
Du aktiverar dina tjänster enklast genom att gå in på www.telia.se/aktivera för övriga frågor kring dina tjänster kontaktar du Telia kollektiva tjänster på 020-20 20 70.
Låset på din ytterdörr
Vi har huvudnyckel till din bostad, vilket innebär att du som hyresgäst inte behöver ställa låset i serviceläge för att vi ska kunna få tillträde vid behov.
Observera at vi endast går in i din lägenhet efter att vi har fått ditt godkännande.
Parkering
I anslutning till fastigheten finns parkeringsplatser att hyra. Flera av platserna är utrustade med laddstolpar för elbilar – ett steg i vårt arbete för att främja hållbara transportalternativ.
För att hyra en plats eller ställa dig i kö, vänligen kontakta Lansa via e-post: kundservice@lansa.se.
EP-Spot administrerar våra laddstolpar för elbilsladdning. Så här gör du.
Det är viktigt att du placerar ett giltigt parkeringstillstånd synligt i framrutan.
Förråd
Alla lägenheter har ett förråd i källaren, som är märkta med lägenhetsnummer.
Hyresgästen ansvarar för att sätta på ett eget hänglås på förrådet.
Cykelrum
Vikengatan 18 har cykelrum på innergården. Övriga har i källaren. Det finns en cykelreparationsstation i cykelrummet på Vikengatan 12.
Insynsskydd balkong
För att hela kvarteret ska hålla ett fint och enhetligt uttryck är det viktigt att eventuella insynsskydd till balkongen följer samma kulör och att de sätts upp på ett likvärdigt sätt.
Balkongavskärmningar/insynsskydd ska utföras med markistyg som träs i zick-zack mellan pinnräcket. Tyget ska vara anpassat till räckets höjd och längd och med fållade sidor. Upphängningen/fastsättningen ska utföras med öljettringar i markistyget och fästas med plastband (buntband) i räcket. Markistyget ska hållas spänt och se prydligt ut från båda sidor.
Markistyget kan väljas mellan tre olika kulörer: beige, grå och svart och endast enfärgat tyg får användas.
Tvättstuga
Det finns en gemensam tvättstuga i fastighetens källare, utrustad med tvättmaskin, torktumlare och torkskåp. Tvättid bokas genom att använda bokningstavlan som är placerad utanför tvättstugan. Det är även förberett för tvättmaskin i badrummen. Om det redan finns en tvättmaskin eller torktumlare i lägenheten, tillhör dessa lägenhetsinnehavaren, och Lansa har inget underhållsansvar för dessa. Om du som hyresgäst önskar installera en tvättmaskin i din lägenhet, skickar du in denna blankett.
Sophantering
Miljörum är belägna på Vikengatan 12, 14 (utomhus) och 18. Här sker källsortering av restavfall, matavfall, pappersförpackningar, tidningspapper och glas.
Det är viktigt att vi alla hjälps åt att källsortera, både för trivseln och för miljön. Använd din nyckel för att komma in.
Skötsel av lägenheten
Här kan du läsa mer om hur du tar hand om din lägenhet. Där hittar du även en instruktion på hur du återställer skruvhål i väggen.
Färgkod på dina väggar: Alcro miltex 7 Brygguddenvit, köpes endast på Alcro Våxnäs
Serviceanmälan
Om du stöter på problem i din lägenhet gör du en serviceanmälan via Mina sidor. Där kan du även ladda upp bilder och du kan följa ditt ärende. Observera att det endast är den hyresgäst som står på hyresavtalet som kan logga in och göra en serviceanmälan. Om du saknar svenskt personnummer eller BankID, vänligen meddela oss så vi kan hjälpa dig vidare.
Vi vill också påminna om att du som hyresgäst är ansvarig för att underhålla och byta förbrukningsvaror, som till exempel lampor och batterier till brandvarnare.
Om du har stopp i vasken eller handfatet, kan du hitta instruktioner om hur du rensar vattenlåset genom att titta på filmen här:
Instruktionsfilmer – Lansa fastigheter
Mina sidor
På Mina sidor kan du se dina hyresavier, ditt hyreskontrakt och du kan göra en uppsägning.