Pilen

Pilgatan 25B, Viktoriagatan 3, Myggbogatan 4, Myggbogatan 6, Västerås

Inför inflyttningen

Inflyttningsdagen – dags att hämta ut dina nycklar

Första vardagen i varje månad räknas som in- och utflyttningsdag. Från klockan 13 den dagen kan du hämta ut dina nycklar. Om inflyttningsdagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag kan nycklarna hämtas tidigast efter kl. 13.00 närmast påföljande vardag. Kom ihåg att ta med dig giltigt legitimation. Detta är ett krav för att du ska kunna kvittera ut dina nycklar. Är ni fler som står på avtalet räcker det att en av er hämtar nycklarna. Har ni inte möjlighet att hämta ut nycklarna själv så kan ni använda er av en fullmakt för nyckelkvittering.

 

Här hämtar du ut dina nycklar:
FF Fastighetsservice
Ängsgärdsgatan 9
721 30 Västerås

 

Öppet 13-16

 

Mer information inför din inflyttning

Här har vi samlat mer information som är bra att veta innan du flyttar in, till exempel vad som gäller kring hemförsäkring, hur du anmäler ny adress och hur du kan välja hur du vill få din hyresavi.

Om din lägenhet

El

Mäts individuellt och debiteras på din hyresavi. Du behöver inte teckna eget elabonnemang.

Varmvatten

Mäts individuellt och debiteras på din hyresavi.

Kallt vatten

Mäts individuellt och debiteras på din hyresavi.

Värme

Ingår i hyran.

Om ditt boende

Det här är IMD – individuell mätning och debitering

IMD innebär att varje enskild lägenhets förbrukning av energi mäts och att du som boende debiteras för din faktiska förbrukning. Kostnaden för förbrukningen kommer på din hyresavi och faktureras i efterhand med tre månaders fördröjning. Det betyder att på avin för december betalar du för augusti månads förbrukning.

 

IMD el

Som hyresgäst behöver du inte teckna något eget el-abonnemang utan det finns en elmätare i varje lägenhet som läser av din förbrukning. Fördelen med detta är att vi förhandlar fram ett avtal för alla hyresgäster i stället för att alla ska ha varsitt. Det gör att du som hyresgäst får ett bättre avtal (ofta lägre pris och jämnare justeringar), du slipper olika extrakostnader och betalar endast kWh-priset. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året.

 

IMD vatten

I din fastighet mäter vi förbrukningen av varmt och kallt vatten per lägenhet vilket gör att du själv har möjlighet att påverka månadskostnaden beroende på hur mycket vatten du förbrukar, och du slipper betala för en schablonavgift inbakad i hyran. Vattnet debiteras per kubik och normalvärdet, det vill säga den mängd varmvatten som en genomsnittlig lägenhet antas förbruka per år, baseras på antalet rum i lägenheten. För en etta antas förbrukningen motsvara 20 m3/år, en tvåa har 30 m3/år, en trea har 40 m3/år och så vidare. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året.

 

Bredband och tv

Ditt hus anslutet till ett öppet stadsnät vilket innebär att du kan välja på en rad olika leverantörer och erbjudande av tv, bredband och telefoni, och bara betala för det du själv väljer.

Önskar du beställa något går du in på itux.se, har du frågor når du dem på telefonnummer 0771-40 70 77 eller info@itux.se. Här kan du läsa mer om hur det funkar.

 

Låset på din ytterdörr

Information kommer.

 

Parkering

Parkeringsplatser finns i garage och utomhus. Det finns även platser för elbilsladdning. Kontakta Lansa om du vill hyra en plats, kundservice@lansa.se eller 010-148 80 00.

 

Elbilspool och elcykelpool

Som boende har du tillgång till en elbilspool samt en elcykelpool. Medlemsskapet ingår i hyran. Läs mer och registrera dig på lansapilen.ourgreencar.se

 

Förråd

Förråden finns antingen i lägenheten eller i källaren.

 

Insynsskydd balkong

För att hela kvarteret ska hålla ett fint och enhetligt uttryck är det viktigt att eventuella insynsskydd till balkongen följer samma kulör och att de sätts upp på ett likvärdigt sätt.
Balkongavskärmningar/insynsskydd ska utföras med markistyg som träs i zick-zack mellan pinnräcket. Tyget ska vara anpassat till räckets höjd och längd och med fållade sidor. Upphängningen/fastsättningen ska utföras med öljettringar i markistyget och fästas med plastband (buntband) i räcket. Markistyget ska hållas spänt och se prydligt ut från båda sidor.
Markistyget kan väljas mellan tre olika kulörer: beige, grå och svart och endast enfärgat tyg får användas. Det är varje enskild lägenhet som bekostar och beställer eventuellt insynsskydd.

 

Tvättstuga

Alla lägenheter har tvättmaskin och torktumlare i bostaden. Det finns ingen gemensam tvättstuga i fastigheten.

 

Sophantering

Information kommer.

 

Skötsel av lägenheten

Här kan du läsa mer om hur du tar hand om din lägenhet.

 

Serviceanmälan

Om du stöter på problem i din lägenhet gör du en serviceanmälan via Mina sidor. Där kan du även ladda upp bilder och du kan följa ditt ärende. Du kan även kontakta vår kundservice, kundservice@lansa.se eller 010-148 80 00.

 

Mina sidor

På Mina sidor kan du göra en serviceanmälan, se dina hyresavier, ditt hyreskontrakt och du kan göra en uppsägning.

Kontaktuppgifter

Serviceanmälan

Mina sidor, lansa.se/minasidor

Fel på hissen

Ring Kone: tel 0771-50 00 00

Fel på bredband/tv

Kontakta din valda tjänsteleverantör

Uthyrningsfrågor

Ring Lansas kundtjänst: tel 010-148 80 00

Akuta fel som inte kan vänta tills nästkommande vardag

Ring vår jour: 010-210 90 00

Vi som ansvarar för Pilen

Marie Nolborg

Kundansvarig

010-148 80 13 marie.nolborg@lansa.se

Jesper Ådin

Förvaltningsassistent

010-148 80 07 jesper.adin@lansa.se

Vanliga frågor och svar om ditt boende

Andrahandsuthyrning

Du får hyra ut din bostad i andra hand om du har en giltig anledning till det, t.ex. vid samboprövning eller studier på annan ort. Tänk på att du står som ansvarig för lägenheten även när du hyr ut i andra hand. Otillåten andrahandsuthyrning kan medföra att du mister din hyresrätt. Ring och kolla med oss om du är osäker! Fyll i blanketten nedan och skicka in till oss på kundservice@lansa.se eller Lansa Fastigheter, Box 3035, 400 10 Göteborg. Handläggningstiden är ca 4-6 veckor, så tänk på att lämna in din ansökan i god tid.

Blankett för ansökan om andrahandsuthyrning

Avflyttning

Senast kl. 12.00 den första vardagen i månaden du ska flytta ska lägenheten vara tillgänglig för den nya hyresgästen. Om utflyttningsdagen infaller en lördag, söndag eller allmän helgdag, sker utflyttningen näst­följande vardag. Om du inte lämnar lägenheten i tid är du skyldig att ersätta den skada som detta kan orsaka. Samtliga nycklar som hör till din lägenhet ska återlämnas senast kl. 12.00 på.

 

När du flyttar ut ska du göra en avflyttningsstädning. Att göra en avflyttningsstädning innebär en totalren­göring av din lägenhet och tillhörande utrymmen. Glöm inte eventuell balkong (eller på loftgången utanför din dörr) och förrådsutrymmen. Om städningen är dåligt utförd kommer en städfirma att anlitas som kommer att bekosta dig som flyttar ut.

 

Vid avflyttning måste alla nycklar lämnas tillbaka, även eventuella extrabeställda nycklar. Om någon av dina nycklar saknas måste hela låset bytas och du som avflyttande får då stå för hela kostnaden. Kasta därför aldrig en avbruten nyckel.

 

Här kan du läsa mer om vad som gäller när du ska flytta ut.

Balkong och loftgång

Blomlådor och vädringsräcken får endast sitta på insidan av balkongräcket. Se till att krukor och blom­lådor har fat och övervattna inte så att det rinner ner till grannarna under dig. Det är inte tillåtet att skaka eller piska mattor och sängkläder från balkongen eller loftgången. Balkong eller loftgång får inte användas som förvaringsupplag.

Betala hyran

Det är viktigt att hyran betalas i tid. Du betalar för kommande månad senast den sista vardagen i varje månad. Om du inte betalar hyran i tid kan du förlora ditt hyreskontrakt. Hör alltid av dig till oss så fort som möjligt om det av någon anledning skulle bli problem med betalningen.

För att vara säker att hyran betalas i tid kan du använda dig autogiro eller få din hyresavi via din internetbank som e-faktura. Gör du inget av dessa val får du din hyresavi varje kvartal på den e-postadress du uppgav till oss i samband med att du tecknade ditt hyresavtal.

 

E-faktura

Ett enkelt sätt att betala din hyra är via e-faktura. För att aktivera tjänsten, logga in på din internetbank. Vår samarbetspartner Opalen sköter vår fakturering och därför ska du uppge Opalen Fastighetsförvaltning när du söker på företag att ansluta till e-fakturering.

 

Autogiro

Autogiro är en kostnadsfri service som innebär att din hyra överförs automatiskt från ditt konto det sista datumet varje månad. Med autogiro kan du vara säker på att hyran alltid betalas i tid. Det du behöver göra är att se till att det finns pengar på kontot ett par dagar innan förfallodagen.

Blankett för ansökan av autogiro

 

 

Brandvarnare

Det är viktigt att regelbundet kontrollera att brandvarnaren fungerar, gärna en gång i månaden eller efter att du varit borta en längre tid. Det gör du genom att trycka in testknappen. Byt batteri när brandvarnaren varnar för dåligt batteri eller om den inte fungerar.

 

I våra fastigheter på Mariehemsvägen i Umeå har vi installerat smarta uppkopplade brandvarnare. De uppkopplade brandvarnarna tjuter högt när de upptäcker rök eller snabb värmestegring. Om det fortfarande finns rök kvar efter 30 sekunder skickas en pushnotis till de som har laddat ner appen och är med i gruppen, tillsammans med information om var brandvarnaren löst ut. För att gå med i gruppen laddar man ner appen Safeland och skriver in sin adress.

Cyklar

Cyklar parkerar du i våra cykelförråd eller vid cykelparkeringar på gården. Av säkerhetsskäl får cyklar aldrig placeras i trapphus, på loftgångar eller i entréer. Detta försvårar Räddningstjänstens jobb och eventuell utrymning av fastigheten.

Grannar och störningar

Att bo i flerfamiljshus innebär att många människor ska leva och samsas tillsammans. Det är därför viktigt att du respekterar och tar hänsyn till dina grannar så de inte störs. Det handlar till exempel om att undvika oljud vid olämpliga tidpunkter, inte röka på balkongen och plocka upp efter hunden. Vissa ljud måste man dock helt enkelt acceptera. Barn som leker eller gråter, tv som står på och renoveringar under dagtid som exempel. Vad som däremot inte är acceptabelt är hög musik på olämpliga tider, bråk och skrik i lägenheten, återkommande störande fester eller borrande, sågande och spikande på olämpliga tider.

 

Att visa omtanke för sina grannar är extra viktigt mellan klockan 22.00 och 7.00, och på helger fram till kl 10.00. Om du upplever problem hjälper det oftast att kontakta din granne och berätta vad det är som stör dig. Grannen kanske inte är medveten om att han eller hon stör sin omgivning. Fortsätter problemet kan du alltid kontakta oss.

Grillning

Det finns det en del saker du måste tänka på för allas trevnad och säkerhet. Använd gärna de upprättade grillplatserna som finns i många av våra områden. Saknas en sådan och du har en egen grill – välj en öppen plats på gården där du inte stör dina grannar. Tänk dock på att plocka undan din grill när den svalnat och förvara den i din lägenhet eller förråd. Av hänsyn till dina grannar får du bara använda elgrill på balkong och uteplats.

Hemförsäkring

När du bor hos Lansa måste du ha tecknat en hemförsäkring. Den skyddar dig ekonomiskt om något skulle hända med din bostad eller dina saker. Om du till exempel skulle få en vattenskada kan du via hemförsäkringen få ersättning för saker som blivit förstörda. Hemförsäkringen kan också vara en trygghet om du själv skulle orsaka en allvarlig skada. I de flesta hemförsäkringar ingår även stöldskydd och rättsskydd.

 

I samarbete med Länsförsäkringar erbjuder vi rabatt på hemförsäkring. Läs mer här.

IMD- Individuell mätning och debitering

Individuell mätning och debitering (IMD) innebär att varje enskild lägenhets förbrukning av energi mäts och att den boende debiteras för faktisk förbrukning.

 

IMD el

Som hyresgäst behöver du inte teckna något eget el-abonnemang utan det finns en elmätare i varje lägenhet som läser av din förbrukning. Fördelen med detta är att vi förhandlar fram ett avtal för alla hyresgäster i stället för att alla ska ha varsitt. Det gör att du som hyresgäst får ett bättre avtal (ofta lägre pris och jämnare justeringar), du slipper olika extrakostnader och betalar endast kWh-priset. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året. Kostnaden för förbrukad el kommer på din hyresavi och faktureras i efterhand med tre månaders fördröjning. Det betyder att på avin för december betalar du för augusti månads förbrukning.

 

IMD vatten

Om du bor i ett hyreshus där vi mäter förbrukningen per lägenhet har du själv möjlighet att påverka månadskostnaden beroende på hur mycket vatten du förbrukar, och du slipper betala för en schablonavgift inbakad i hyran. Vattnet debiteras per kubik och normalvärdet, det vill säga den mängd varmvatten som en genomsnittlig lägenhet antas förbruka per år, baseras på antalet rum i lägenheten. För en etta antas förbrukningen motsvara 20 m3/år, en tvåa har 30 m3/år, en trea har 40 m3/år och så vidare. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1-4 gånger om året. Kostnaden för förbrukat vatten kommer på din hyresavi och faktureras i efterhand med tre månaders fördröjning. Det betyder att på avin för december betalar du för augusti månads förbrukning. Det vanligaste är att man mäter förbrukningen av varmvatten, men det förekommer även att vi mäter både varmt och kallt vatten.

 

Tips på hur du minskar din vattenförbrukning

  • Stäng vattenkranen när du borstar tänder eller tvålar in dig
  • Fyll upp tvätt- och diskmaskin innan du startar den
  • Använd diskpropp när du diskar (diska inte under rinnande vatten)

Inflyttning och nyckelkvittering

Från och med kl. 12.00 den första vardagen i månaden har du tillgång till din nya lägenhet. Om inflyttningsdagen infaller på en lördag, söndag eller allmän helgdag får du flytta in först nästkommande vardag. Kontakta din lokala förvaltare för att kvittera ut din nyckel. Har du inte möjlighet att kvittera ut din nyckel själv och vill lämna en fullmakt till en annan person fyller du i denna blanketten.

 

Här kan du läsa mer om vad som gäller när du ska flytta in.

Lägenhetsbyte

För att få göra ett bostadsbyte måste du ha särskilda skäl för det. Exempel på särskilda skäl kan vara förändringar i familjen som gör att ni behöver större eller mindre hem, väsentligt ändrade ekonomiska förhållanden eller studier/arbete på annan ort.

2019 skärptes lagstiftningen gällande bostadsbyten. För att förhindra otillåtna bostadsbyten och motverka handeln med hyreskontrakt införs en ettårig karenstid. Det innebär att ni båda måste ha bott i era respektive lägenheter i minst ett år för att vi ska behandla er ansökan. Vill du göra ett lägenhetsbyte fyller du i blanketten nedan och skickar in till oss (under Kontakt – Övriga frågor hittar du uppgifter till din förvaltare).

Blankett för ansökan om lägenhetsbyte

Bilaga till ansökan om lägenhetsbyte

Legionella

I Lansas fastigheter används inte installationer som ökar risk för legionella. Det utförs även regelbundna kontroller av varm- och kallvattentemperaturer i ledningarna.

Rökning är förbjudet

De flesta av Lansas fastigheter är rökfria. Rökförbudet gäller även på balkonger, loftgångar och uteplatser och i alla allmänna utrymmen såsom hissar, trapphus, gård och vid entréer.

Ta hand om din lägenhet

Städråd

Golv: De flesta golvytor inklusive parkett rengör du lättast genom våttorkning. Använd sparsamt med vatten och rengöringsmedel och torka genast av, lämna aldrig våta fläckar. Ett mer miljövänligt alternativ till rengöringsmedel är att hälla 1-2 dl ättika i vattnet istället.

Kakel/Klinker: Blanda ättika och ljummet vatten i en sprayflaska, spruta över hela väggen och torka av efter några minuter med en fuktig trasa. För att rengöra fogarna blandar du bikarbonat och vatten till en pasta. Lägg pastan på kakelfogarna och låt verka i 15 minuter. Därefter skrubbar du med en tandborste.

Väggar: Damma av dina väggar regelbundet. Du kan använda elektrostatiska dammservetter eller en mjuk borste för att ta bort damm, spindelnät och löst smuts. Därefter kan man torka av väggarna med en fuktig trasa. Fingeravtryck tar du bort genom att sudda försiktigt med ett vitt radergummi. Fläckar efter mat kan tas bort med outspätt rengöringsmedel utan slipmedel.

Filter i köksfläkt: Det är viktigt att regelbundet rengöra filtret som sitter i köksfläkten för att ventilationen i köket ska fungera bra. Lägg filtret i blöt med lite diskmedel, eller kör det i diskmaskinen.

 

Vårda lägenheten

Du har ansvar för att vårda din lägenhet. Därför behöver du regelbundet:

  • Rensa bort hår och skräp i alla avlopp i kök och badrum.
  • Rengöra filtret i köksfläkten.
  • Frosta av kylskåp och frys.
  • Städa bakom spis och kylskåp.
  • Rengöra ventiler i lägenheten.

Temperaturen i lägenheten

Vad som är en skön inomhustemperatur är väldigt individuellt, men Lansas ambition är att du alltid ska ha 20-21 grader i din lägenhet. Boverkets regler och föreskrifter angående Termisk komfort säger att det ska vara minst 18 grader i bostäder inom vistelsezonen i bostaden.

 

Många tror att värmen sätts på vid ett visst datum, men så är det inte. Värmeregleringen i alla våra lägenheter sker med automatik och styrs främst av utetemperaturen. Vid snabba väderomslag, till exempel vid höst och vinter, hinner inte alltid fastighetens värmesystem med att ställa om till att producera mer värme och det kan därför upplevas som kallare i din bostad. Lösningen är att ta på en extra tröja och ett par varma tofflor den tid det tar för systemet att justera sig. Det blir snart rätt temperatur i din lägenhet igen.

 

Är ditt element kallt?

Termostaten på elementet känner av temperaturen i lägenheten och stänger av värmetillförseln när temperaturen är den rätta i rummet. Därför kan elementet stundtals vara kallt även kyliga vinterdagar utan att något är fel, dvs att ha kalla element är inget fel så länge rätt rumstemperatur uppnås. Tänk också på att värmesystemet kan ha svårt att hinna med vid snabba temperatursvängningar.

Uppsägning

Vid avflyttning ska du alltid säga upp ditt kontrakt skriftligt. Det gör du på Mina sidor. Gör det i god tid, eftersom du är betalnings­ansvarig för hyran under hela uppsägningstiden. I normalfallet är uppsägningstiden 3 månader från nästkommande månadsskifte efter uppsägningsdag. Kontakta oss om du inte har möjlighet att göra din uppsägning digitalt, kundservice@lansa.se eller 010-148 80 00.

Uppsägning hyresavtal dödsbo

Vid dödsfall gäller 1 kalendermånads uppsägning om uppsägningen görs inom en månad efter dödsfallet. Det ska i samband med uppsägningen lämnas in ett dödsfallsintyg med släktutredning samt fullmakt från övriga efterlevande. Fyll i blanketten Uppsägning av dödsbo.

Utflyttning

Senast kl. 12.00 den första vardagen i månaden du ska flytta ska lägenheten vara tillgänglig för den nya hyresgästen. Om utflyttningsdagen infaller en lördag, söndag eller allmän helgdag, sker utflyttningen näst­följande vardag. Om du inte lämnar lägenheten i tid är du skyldig att ersätta den skada som detta kan orsaka. Samtliga nycklar som hör till din lägenhet ska återlämnas senast kl. 12.00 på utflyttningsdagen.

 

Vid avflyttning måste alla nycklar lämnas tillbaka, även eventuella extrabeställda nycklar. Om någon av dina nycklar saknas måste hela låset bytas och du som avflyttande får då stå för hela kostnaden. Kasta därför aldrig en avbruten nyckel.

 

Här kan du läsa mer om vad som gäller när du ska flytta ut.

Vädra smart

Vädra smart

  • Vädra snabbt och intensivt, gärna med tvärdrag. Öppna fönstret helt och släpp in en stor mängd frisk uteluft. Stäng efter en kort stund så att inte möbler och väggar/byggnad hinner kylas ner.
  • Vädringen blir effektivare då det mesta av rummets luftvolym byts ut på kort tid. Du kommer förmodligen att märka att inneluften känns betydligt friskare efter en snabb vädring.
  • Fördelen med en snabb vädring är att elementens termostater inte hinner reagera.

 

Undvik fönster på glänt

Brukar du har fönster eller dörrar på glänt för att luften inne ska kännas friskare och fräschare? Du känner kanske att ditt inneklimat är bättre men ur energisynpunkt innebär det nästa alltid en stor värmeförlust. Nackdelen med att vädra på det sättet är att radiatorer/element och termostater kan reagera med att skicka fram mer värme från värmesystemet. Det ger en extra värmeförlust. Den kalla luften som kommer in ska ju också värmas upp.

 

Ha ventiler och don öppna

För att få en så bra inomhusmiljö som möjligt är det viktigt att alla ventiler är rena och öppna, så att luften inte hindras att komma in. Är ventilerna stängda eller tilltäppta letar sig luften istället in andra vägar, som via brevinkast eller vid otätheter vid fönstren och orsakar så kallat kallras. Det är också viktigt för att få varmt i lägenheten. Är ventilerna som sitter ovanför fönstren i alla rum (utom kök och bad) öppna, så blandas värmen och luften bättre.

 

Vädra ut matos

När du vädrar ut matos ska du inte ställa köksfönstret på glänt eftersom luften i köket då bildar övertryck vilket driver oset vidare ut i lägenhet. I vissa fall även trapphus och andra lägenheter. I stället kan du glänta på ett fönster i ett annat rum intill och ställa dörren till köket på glänt. Då hålls de andra rummen fria från os.