Ditt hus anslutet till ett öppet stadsnät vilket innebär att du kan välja på en rad olika leverantörer för bredband. Önskar du beställa bredband går du in på goteborg.itux.se (har du frågor når du dem på telefonnummer 0771-40 70 77). Ett grundutbud av tv från Tele2 ingår i hyran tillsvidare.
Låset på din ytterdörr
Vi har huvudnyckel till din bostad, vilket innebär att du som hyresgäst inte behöver ställa låset i serviceläge för att vi ska kunna få tillträde vid behov.
Observera att vi endast går in i din lägenhet efter att vi har fått ditt godkännande.
Parkering
Parkering finns i garaget. Önskar man hyra en parkeringsplats kontaktar man Aimo park på 0771-96 90 06 eller via mejl kundservice@aimopark.se
Cykelparkering
Cykelparkeringar finns i källarplan och det finns en renoveringsbänk och tryckluftspump i garaget.
Förråd
Du behöver ett hänglås till ditt lägenhetsförråd, och lås det vid inflyttningen oavsett om du planerar att använda förrådet eller inte. Ditt förråd finns i källarplanet och är märkt med vårt 3-siffriga lgh-nr, dvs de sista tre siffrorna efter strecket i ditt objekts-/lghnummer (se ditt kontrakt).
Tvättstuga
Alla lägenheter har tvättmaskin och torktumlare i bostaden. Det finns ingen gemensam tvättstuga i fastigheten.
Miljörum
Finns vid Karlavagnsgatan 20. Sopnedkast på innergården för hushållsavfall, matavfall samt tidningar.
Skötsel av lägenheten
Här kan du läsa mer om hur du tar hand om din lägenhet.
Väggfärg: Beckers S0502-Y, glans 7
Serviceanmälan
Om du upptäcker ett fel i din lägenhet gör du en serviceanmälan via Mina sidor. För att vi ska kunna hjälpa dig så snabbt och effektivt som möjligt är det viktigt att du beskriver felet och gärna bifogar bilder. På Mina sidor kan du även följa din anmälan och se status på ärendet steg för steg.
Det är endast den person som står på hyresavtalet som kan logga in och göra en serviceanmälan. Om du saknar svenskt personnummer eller BankID är du välkommen att kontakta oss via e-post på kundservice@lansa.se eller telefon 010-148 80 00, så hjälper vi dig vidare.
Som hyresgäst ansvarar du själv för att byta och underhålla vissa förbrukningsvaror i bostaden. Det gäller till exempel lampor, lysrör och batterier till brandvarnare.
Om du har stopp i vasken eller handfatet finns det enkla instruktioner för hur du själv kan rensa vattenlåset. Du hittar instruktionsfilmer på www.lansa.se/serviceanmalan.
Mina sidor
På Mina sidor kan du kan se dina hyresavier, ditt hyreskontrakt och du kan göra en uppsägning.
Det här är IMD – individuell mätning och debitering
IMD innebär att varje enskild lägenhets förbrukning av energi mäts och att du som boende debiteras för din faktiska förbrukning. Kostnaden för förbrukningen kommer på din hyresavi och faktureras i efterhand med tre månaders fördröjning. Det betyder att på avin för december betalar du för augusti månads förbrukning.
IMD el
Som hyresgäst behöver du inte teckna något eget el-abonnemang utan det finns en elmätare i varje lägenhet som läser av din förbrukning. Fördelen med detta är att vi förhandlar fram ett avtal för alla hyresgäster i stället för att alla ska ha varsitt. Det gör att du som hyresgäst får ett bättre avtal (ofta lägre pris och jämnare justeringar), du slipper olika extrakostnader och betalar endast kWh-priset. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året.
IMD varmt vatten
I din fastighet mäter vi förbrukningen av varmt vatten per lägenhet vilket gör att du själv har möjlighet att påverka månadskostnaden beroende på hur mycket vatten du förbrukar, och du slipper betala för en schablonavgift inbakad i hyran. Vattnet debiteras per kubik och normalvärdet, det vill säga den mängd varmvatten som en genomsnittlig lägenhet antas förbruka per år, baseras på antalet rum i lägenheten. För en etta antas förbrukningen motsvara 20 m3/år, en tvåa har 30 m3/år, en trea har 40 m3/år och så vidare. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året.