Ditt hus anslutet till ett öppet stadsnät vilket innebär att du kan välja på en rad olika leverantörer och erbjudande av tv, bredband och telefoni, och bara betala för det du själv väljer.
Önskar du beställa något går du in på www.openuniverse.se/privat/ystadenergi.
Felanmälan för tjänsterna bredband, TV och telefoni skall i första hand göras till din tjänsteleverantör. Om fel kvarstår kontakta Ystad Energi & Öppet stadsnät, vardagar 08.00-16.00 på telefon 0411-57 71 77.
Låset på din ytterdörr
Vi har huvudnyckel till din bostad, vilket innebär att du som hyresgäst inte behöver ställa låset i serviceläge för att vi ska kunna få tillträde vid behov. Observera att vi endast går in i din lägenhet efter att vi har fått ditt godkännande.
Insynsskydd balkong
För att hela kvarteret ska hålla ett fint och enhetligt uttryck är det viktigt att eventuella insynsskydd till balkongen följer samma kulör och att de sätts upp på ett likvärdigt sätt. Balkongavskärmningar/insynsskydd ska utföras med markistyg som träs i zick-zack mellan pinnräcket. Tyget ska vara anpassat till räckets höjd och längd och med fållade sidor. Upphängningen/fastsättningen ska utföras med öljettringar i markistyget och fästas med plastband (buntband) i räcket. Markistyget ska hållas spänt och se prydligt ut från båda sidor.
Markistyget ska vara i kulören vitt och endast enfärgat tyg får användas. Det är varje enskild lägenhet som bekostar och beställer eventuellt insynsskydd.
Parkering
Ett obligatoriskt tillägg om 287:-/mån för parkeringsplatsen tillkommer. 2 och 3 rok i markplan har sin plats vid sin bostadsentré, övriga lägenheter har sin plats vid en gemensam yta.
Förråd
Förråd finns i lägenheten.
Tvättstuga
Alla lägenheter har tvättmaskin och torktumlare i bostaden. Det finns ingen gemensam tvättstuga i fastigheten.
Sophantering
Det finns ett miljörum vid fastigheten.
Här sker källsortering av restavfall, matavfall, pappersförpackningar, tidningspapper och glas. Det är viktigt att vi alla hjälps åt att källsortera, både för trivseln och för miljön.
Skötsel av lägenheten
Här kan du läsa mer om hur du tar hand om din lägenhet.
Serviceanmälan
Om du stöter på problem i din lägenhet gör du en serviceanmälan till vår förvaltare HSB. Det gör du enklast här. Du kan även ringa på 046-210 85 00.
Mina sidor
På Mina sidor kan du se dina hyresavier, ditt hyreskontrakt och du kan göra en uppsägning.
Det här är IMD – individuell mätning och debitering
IMD innebär att varje enskild lägenhets förbrukning av energi mäts och att du som boende debiteras för din faktiska förbrukning. Kostnaden för förbrukningen kommer på din hyresavi och faktureras i efterhand med tre månaders fördröjning. Det betyder att på avin för december betalar du för augusti månads förbrukning.
IMD vatten
I din fastighet mäter vi förbrukningen av varmt vatten per lägenhet vilket gör att du själv har möjlighet att påverka månadskostnaden beroende på hur mycket vatten du förbrukar, och du slipper betala för en schablonavgift inbakad i hyran. Vattnet debiteras per kubik och normalvärdet, det vill säga den mängd varmvatten som en genomsnittlig lägenhet antas förbruka per år, baseras på antalet rum i lägenheten. För en etta antas förbrukningen motsvara 20 m3/år, en tvåa har 30 m3/år, en trea har 40 m3/år och så vidare. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året.