Det här är IMD – individuell mätning och debitering
IMD innebär att varje enskild lägenhets förbrukning av energi mäts och att du som boende debiteras för din faktiska förbrukning. Kostnaden för förbrukningen kommer på din hyresavi och faktureras i efterhand med tre månaders fördröjning. Det betyder att på avin för december betalar du för augusti månads förbrukning.
IMD el
Som hyresgäst behöver du inte teckna något eget el-abonnemang utan det finns en elmätare i varje lägenhet som läser av din förbrukning. Fördelen med detta är att vi förhandlar fram ett avtal för alla hyresgäster i stället för att alla ska ha varsitt. Det gör att du som hyresgäst får ett bättre avtal (ofta lägre pris och jämnare justeringar), du slipper olika extrakostnader och betalar endast kWh-priset. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året.
IMD vatten
I din fastighet mäter vi förbrukningen av varmt vatten per lägenhet vilket gör att du själv har möjlighet att påverka månadskostnaden beroende på hur mycket vatten du förbrukar, och du slipper betala för en schablonavgift inbakad i hyran. Vattnet debiteras per kubik och normalvärdet, det vill säga den mängd varmvatten som en genomsnittlig lägenhet antas förbruka per år, baseras på antalet rum i lägenheten. För en etta antas förbrukningen motsvara 20 m3/år, en tvåa har 30 m3/år, en trea har 40 m3/år och så vidare. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året.
Bredband och tv
Ett tillägg på 300 kr/månaden tillkommer på hyran och gäller för Telia TV, bredband 100Mb/100Mb och telefoni. Som inflyttande ska du registrera dig och aktivera tjänsterna innan inflytt via www.Telia.se/aktivera. För övriga frågor kring dina tjänster kontaktar du Telia kollektiva tjänster på 020-20 20 70.
Låset på din ytterdörr
Vi har en huvudnyckel till din bostad, vilket innebär att du som hyresgäst inte behöver ställa låset i serviceläge för att vi ska kunna få tillträde vid behov. Observera att vi endast går in i din lägenhet efter att vi har fått ditt godkännande.
Porttelefon/Entré
Porttelefonen ringer på din telefon från nummer 08-50118310. Tryck på nr 5 för att öppna dörren.
Om du upplever problem med porttelefonen, kontrollera att du inte har blockerat samtal från okända nummer.
Det finns ingen portkod till fastigheten.
Insynsskydd balkong
För att hela kvarteret ska hålla ett fint och enhetligt uttryck är det viktigt att eventuella insynsskydd till balkongen följer samma kulör och att de sätts upp på ett likvärdigt sätt.
Balkongavskärmningar/insynsskydd ska utföras med markistyg som träs i zick-zack mellan pinnräcket. Tyget ska vara anpassat till räckets höjd och längd och med fållade sidor. Upphängningen/fastsättningen ska utföras med öljettringar i markistyget och fästas med plastband (buntband) i räcket. Markistyget ska hållas spänt och se prydligt ut från båda sidor.
Markistyget kan väljas mellan tre olika kulörer: beige, grå och svart och endast enfärgat tyg får användas.
Parkering
Det finns parkeringshus i närheten där du har möjlighet att hyra en plats, till exempel Bryggudden parkering.
Observera att Lansa inte förvaltar några parkeringsplatser i området.
Förråd
Förråd finns i källaren eller i lägenheten.
Fördelning om du har förråd i källaren:
Bor du på Stapelgatan 5 & Bergendorffsgatan 8E har du förråd på Bergendorffsgatan 8E.
Boende på Bergendorffsgatan 8F & Stapelgatan 7 har förråd på Bergendorffsgatan 8F.
Förråd belägna på Ahlmarksgatan 9 hör till boende på Bergendorffsgatan 8C, 8D, 8G samt Ahlmarksgatan 9.
Tvättstuga
Alla lägenheter har tvättmaskin och torktumlare i bostaden. Det finns ingen gemensam tvättstuga i fastigheten.
Sophantering
Det finns ett miljörum mellan Bergendorffsgatan 8D & 8E samt två miljörum mellan Stapelgatan 5 & 7. Här sker källsortering av restavfall, matavfall, pappersförpackningar, tidningspapper och glas. Det är viktigt att vi alla hjälps åt att källsortera, både för trivseln och för miljön. Kod för att komma in.
Skötsel av lägenheten
Här kan du läsa mer om hur du tar hand om din lägenhet. Där hittar du även en instruktion på hur du återställer skruvhål i väggen.
Färgkod på dina väggar: Alcro Milltex 7 Brygguddenvit, köpes endast på Alcro Våxnäs.
Serviceanmälan
Om du stöter på problem i din lägenhet gör du en serviceanmälan via Mina sidor. Där kan du även ladda upp bilder och du kan följa ditt ärende. Observera att det endast är den hyresgäst som står på hyresavtalet som kan logga in och göra en serviceanmälan. Om du saknar svenskt personnummer eller BankID, vänligen meddela oss så vi kan hjälpa dig vidare.
Vi vill också påminna om att du som hyresgäst är ansvarig för att underhålla och byta förbrukningsvaror, som till exempel lampor och batterier till brandvarnare.
Om du har stopp i vasken eller handfatet, kan du hitta instruktioner om hur du rensar vattenlåset genom att titta på filmen här:
Instruktionsfilmer – Lansa fastigheter
Mina sidor
På Mina sidor kan du se dina hyresavier, ditt hyreskontrakt och du kan göra en uppsägning.