Bredband och tv
Fastigheten är ansluten till öppen fiber, för att se tillgängliga tjänsteleverantörer går det att gå in på www.bredbandswebben.se. Det finns ett antal leverantörer att välja på för bredband, tv och telefoni.
Till varje lägenhet ingår digital tv-box med tillgång till kanalpaket start (6 baskanaler inkl. 1,2,4). Observera att dessa kan förändras över tid.
Låset på din ytterdörr
Låscylindern till lägenhetsdörren är försedd med en funktion som gör det möjligt att ställa den i serviceläge, till exempel när en hantverkare behöver tillträde och du inte har möjlighet att vara hemma. Så här gör du.
Porttelefon
I fastigheten finns det inte någon portkod utan du tar dig in i byggnaden med din tagg.
När man får gäster på besök används porttelefonen. I porttelefonen gå det att leta upp alla boende och med din mobil öppnar du entrédörren genom att trycka #.
Parkering
Uthyrning av parkeringsplatser i parkeringshuset Myrstacken sker via Securitas. Du kan ansöka om en parkering här.
För tillgänglighet av bilplatser, support eller avtalsfrågor går det bra att kontakta Securitas direkt.
Mailadress: parkering@securitas.se
Telefon: 010-470 10 57, tisdag – torsdag 09:00 – 11:00
För akuta p-ärenden, ex. problem med öppning av port eller gångdörr, kontakta Securitas på
Telefon: 013-266 12 90
Förråd
Förråd finns på vinden, antingen i samma trapphus eller i trapphuset bredvid. Förrådens storlek är ca 2-5 kvm.
Insynsskydd balkong
För att hela kvarteret ska hålla ett fint och enhetligt uttryck är det viktigt att eventuella insynsskydd till balkongen följer samma kulör och att de sätts upp på ett likvärdigt sätt.
Balkongavskärmningar/insynsskydd ska utföras med markistyg som träs i zick-zack mellan pinnräcket. Tyget ska vara anpassat till räckets höjd och längd och med fållade sidor. Upphängningen/fastsättningen ska utföras med öljettringar i markistyget och fästas med plastband (buntband) i räcket. Markistyget ska hållas spänt och se prydligt ut från båda sidor.
Markistyget kan väljas mellan tre olika kulörer: beige, grå och svart och endast enfärgat tyg får användas. Det är varje enskild lägenhet som bekostar och beställer eventuellt insynsskydd.
Tvättstuga
Tvättstuga finns i fastigheten. I badrummen är det förberett för tvättmaskin. Eventuellt inköp och installation av tvättmaskin/torktumlare bekostas av hyresgästen. Arbetet skall vara fackmannamässigt utfört. Innan installation görs ska du som hyresgäst fylla i och skicka in denna blankett. Om det finns en tvättmaskin/torktumlare i lägenheten tillhör denna lägenhetsinnehavaren, och Lansa har inget underhållsansvar på denna.
Sophantering
Flera sopkassuner ligger på innergården bredvid det mindre cykelhuset i trä och ser ut som gråa insättningsautomater som du öppnar med din lägenhetsnyckel.
Skötsel av lägenheten
Här kan du läsa mer om hur du tar hand om din lägenhet.
Färgkod vägg: NCS S-0502-Y, glans 7
Färgkod tak: NCS S-0500-N, helmatt
Installation av diskmaskin
I köket är det förberett för en diskmaskin vad gäller el och vatten. Eventuellt inköp och installation bekostas av hyresgästen. Arbetet skall vara fackmannamässigt utfört. Innan installation görs ska du som hyresgäst fylla i och skicka in denna blankett.
Om det finns en diskmaskin i lägenheten tillhör den hyresgästen och omfattas inte av hyresvärdens underhållsansvar.
Det är alltså hyresgästen som själv ansvarar för skötsel och eventuell reparation.
Serviceanmälan
Om du stöter på problem i din lägenhet gör du en serviceanmälan via Mina sidor. Där kan du även ladda upp bilder och du kan följa ditt ärende. Observera att det endast är den hyresgäst som står på hyresavtalet som kan logga in och göra en serviceanmälan. Om du saknar svenskt personnummer eller BankID, vänligen meddela oss så vi kan hjälpa dig vidare.
Vi vill också påminna om att du som hyresgäst är ansvarig för att underhålla och byta förbrukningsvaror, som till exempel lampor och batterier till brandvarnare.
Om du har stopp i vasken eller handfatet, kan du hitta instruktioner om hur du rensar vattenlåset genom att titta på filmen här:
Instruktionsfilmer – Lansa fastigheter
Mina sidor
På Mina sidor kan du se dina hyresavier, ditt hyreskontrakt och du kan göra en uppsägning.
Det här är IMD – individuell mätning och debitering
IMD innebär att varje enskild lägenhets förbrukning av energi mäts och att du som boende debiteras för din faktiska förbrukning. Kostnaden för förbrukningen kommer på din hyresavi och faktureras i efterhand med tre månaders fördröjning. Det betyder att på avin för december betalar du för augusti månads förbrukning.
IMD el
Som hyresgäst behöver du inte teckna något eget el-abonnemang utan det finns en elmätare i varje lägenhet som läser av din förbrukning. Fördelen med detta är att vi förhandlar fram ett avtal för alla hyresgäster i stället för att alla ska ha varsitt. Det gör att du som hyresgäst får ett bättre avtal (ofta lägre pris och jämnare justeringar), du slipper olika extrakostnader och betalar endast kWh-priset. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året.
IMD vatten
I din fastighet mäter vi förbrukningen av varmt och kallt vatten per lägenhet vilket gör att du själv har möjlighet att påverka månadskostnaden beroende på hur mycket vatten du förbrukar, och du slipper betala för en schablonavgift inbakad i hyran. Vattnet debiteras per kubik och normalvärdet, det vill säga den mängd varmvatten som en genomsnittlig lägenhet antas förbruka per år, baseras på antalet rum i lägenheten. För en etta antas förbrukningen motsvara 20 m3/år, en tvåa har 30 m3/år, en trea har 40 m3/år och så vidare. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året.