När du ska flytta in

Grattis till din nya lägenhet och varmt välkommen till Lansa!

Inflyttningsdagen – dags att hämta ut dina nycklar

Första vardagen i varje månad räknas som in- och utflyttningsdag. Från klockan 12 den dagen kan du hämta ut dina nycklar. Om inflyttningsdagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag kan nycklarna hämtas tidigast efter kl. 12.00 närmast påföljande vardag. Kom ihåg att ta med dig giltigt legitimation. Detta är ett krav för att du ska kunna kvittera ut dina nycklar. Är ni fler som står på avtalet räcker det att en av er hämtar nycklarna. Har ni inte möjlighet att hämta ut nycklarna själv så kan ni använda er av en fullmakt för nyckelkvittering.

 

Hemförsäkring

Som hyresgäst måste du alltid ha tecknat en hemförsäkring. En hemförsäkring skyddar dig ekonomiskt om något skulle hända med din bostad eller dina saker. Om du till exempel skulle få en vattenskada kan du via hemförsäkringen få möjlighet till ersättning för saker som blivit förstörda. Hemförsäkringen kan också vara en trygghet om du själv skulle orsaka en allvarlig skada. I de flesta hemförsäkringar ingår även stöldskydd och rättsskydd.

 

I samarbete med Länsförsäkringar erbjuder vi rabatt på din hemförsäkring. Läs mer här!

 

Anmäl ny adress

När du flyttar ska du anmäla din nya adress till Skatteverket, det är kostnadsfritt. Vill du att din post under en viss tid automatiskt ska skickas vidare till din nya adress (eftersändning) kostar det extra. Du kan göra anmälan om flytt och eftersändning av post på Svensk adressändrings hemsida; adressandring.se. För att din post ska komma till din nya adress direkt efter flytten behöver du göra din flyttanmälan minst fem arbetsdagar före flytten. I övrigt måste du själv anmäla ändrad adress till föreningar, försäkringsbolag, banker, elleverantör, tidningar, vänner och bekanta och så vidare.

 

Hyresavi via e-post

Du får dina hyresavier som en pdf varje kvartal skickad till den adress du har uppgett i din lägenhetsansökan via HomeQ. Du kan även ansöka om autogiro eller e-faktura.

 

E-faktura

Ett enkelt sätt att betala din hyra är via e-faktura. För att aktivera tjänsten, logga in på din internetbank. Vår samarbetspartner Opalen sköter vår fakturering och därför ska du uppge Opalen Fastighetsförvaltning när du söker på företag att ansluta till e-fakturering.

 

Autogiro

Autogiro är en kostnadsfri service som innebär att din hyra överförs automatiskt från ditt konto det sista datumet varje månad. Med autogiro kan du vara säker på att hyran alltid betalas i tid. Det du behöver göra är att se till att det finns pengar på kontot ett par dagar innan förfallodagen.

Blankett för ansökan av autogiro.

 

Det här är IMD – individuell mätning och debitering

IMD innebär att varje enskild lägenhets förbrukning av energi mäts och att den boende debiteras för faktisk förbrukning. Kostnaden för förbrukningen kommer på din hyresavi och faktureras i efterhand med tre månaders fördröjning. Det betyder att på avin för december betalar du för augusti månads förbrukning.

 

IMD el

Som hyresgäst behöver du inte teckna något eget el-abonnemang utan det finns en elmätare i varje lägenhet som läser av din förbrukning. Fördelen med detta är att vi förhandlar fram ett avtal för alla hyresgäster i stället för att alla ska ha varsitt. Det gör att du som hyresgäst får ett bättre avtal (ofta lägre pris och jämnare justeringar), du slipper olika extrakostnader och betalar endast kWh-priset. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året.

 

IMD vatten

Om du bor i ett hyreshus där vi mäter förbrukningen per lägenhet har du själv möjlighet att påverka månadskostnaden beroende på hur mycket vatten du förbrukar, och du slipper betala för en schablonavgift inbakad i hyran. Vattnet debiteras per kubik och normalvärdet, det vill säga den mängd varmvatten som en genomsnittlig lägenhet antas förbruka per år, baseras på antalet rum i lägenheten. För en etta antas förbrukningen motsvara 20 m3/år, en tvåa har 30 m3/år, en trea har 40 m3/år och så vidare. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1-4 gånger om året. Det vanligaste är att man mäter förbrukningen av varmvatten, men det förekommer även att vi mäter både varmt och kallt vatten.